Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

«Τύμπανα πολέμου» ενόψει της αντιλαϊκής συμφωνίας

Σε ένα ντόμινο διεργασιών και με φόντο τους γενικότερους ανταγωνισμούς ανάμεσα στα ιμπεριαλιστικά κέντρα και τις κυβερνήσεις τους, συνεχίζονται οι διαβουλεύσεις της συγκυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ με τους «θεσμούς» της τρόικας, σχετικά με την υπό διαμόρφωση νέα αντιλαϊκή συμφωνία.
Προ των πυλών εμφανίζεται η ομοβροντία με τα νέα αντιλαϊκά μέτρα, τα οποία συμπληρώνονται μέρα με τη μέρα σε επίπεδο «Brussels Group». Σε αυτό το πλαίσιο, η ατζέντα του κεφαλαίου για την «επόμενη μέρα» περιλαμβάνει τα «ανοιχτά» και υπό διαβούλευση θέματα που αφορούν:
-- Τη διαμόρφωση των συντελεστών ΦΠΑ.
-- Τον εντοπισμό και την κάλυψη του δημοσιονομικού κενού (και βέβαια τα πρόσθετα αντιλαϊκά μέτρα που θα απαιτηθούν).
-- Τα ζητήματα του Ασφαλιστικού και των Εργασιακών.
-- Στο τραπέζι βρίσκονται τα ζητήματα του «χρηματοδοτικού κενού», το οποίο, σε συνδυασμό με το ύψος των αντιλαϊκών μέτρων, θα καθορίσει το ύψος της νέας δανειακής σύμβασης, όπως και τα ζητήματα χρηματοδότησης των ελληνικών τραπεζικών ομίλων από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, καθώς και των ισχυρών ελληνικών επιχειρηματικών ομίλων από το λεγόμενο «επενδυτικό πακέτο Γιούνκερ».
-- Συμφωνία υπάρχει στην άμεση κατάργηση των λεγόμενων«πρόωρων συνταξιοδοτήσεων», ενώ μένει να συμφωνηθεί το ύψος των επικουρικών συντάξεων στις οποίες θα επιβληθούν περικοπές, ώστε να μην ενεργοποιηθεί, σε αυτή τη φάση, η ρήτρα μηδενικού ελλείμματος.
-- Παραπέρα κλιμάκωση του προγράμματος των ιδιωτικοποιήσεων.
Την ίδια ώρα, το «ελληνικό ζήτημα» τέθηκε και στο πλαίσιο τηςσυνόδου Κορυφής του «G7», που ολοκληρώθηκε την Παρασκευή, στη Δρέσδη της Γερμανίας. Για την ερχόμενη Δευτέρα, είναι προγραμματισμένη η τριμερής συνάντηση ανάμεσα στην καγκελάριο της Γερμανίας, Α. Μέρκελ, τον Πρόεδρο της Γαλλίας, Φρ. Ολάντ, και τον πρόεδρο της Κομισιόν, Ζ. Κ. Γιούνκερ, με αντικείμενο, εκτός από την περίπτωση της Ελλάδας, το ζήτημα της παραπέρα ολοκλήρωσης στη λυκοσυμμαχία της Ευρωζώνης και τις προτάσεις που εξετάζονται από την Κομισιόν, χωρίς αυτές να έχουν γίνει γνωστές. Να υπενθυμίσουμε, πάντως, παλαιότερες δηλώσεις του υπουργού Οικονομικών της Γερμανίας, Β. Σόιμπλε, σχετικά με τη διαμόρφωση κοινοβουλίου αποκλειστικά για τα κράτη της Ευρωζώνης, αλλά και προτάσεις, όπως για τη διαμόρφωση προϋπολογισμού της Ευρωζώνης. Θυμίζουμε, επίσης, και τις σχετικά πρόσφατες αναφορές του διοικητή της ΕΚΤ, Μ. Ντράγκι, για την παραπέρα εκχώρηση της κυριαρχίας από τα κράτη και τις κυβερνήσεις στην αρμοδιότητα της Κομισιόν.
Με το δάχτυλο στη σκανδάλη
Την ίδια ώρα, η συγκυβέρνηση και οι «θεσμοί» της τρόικας επιχειρούν να διαχειριστούν τον τρόπο που θα πλασάρουν το κλείδωμα της συμφωνίας και βέβαια της ομοβροντίας με τα νέας κοπής αντιλαϊκά μέτρα, που πρόκειται να ακολουθήσουν.
Με θέμα την Ελλάδα, συνεδρίασε την Πέμπτη, μέσω τηλεδιάσκεψης, η Ομάδα Εργασίας που προετοιμάζει το Γιούρογκρουπ (Euro Working Group). Σύμφωνα με «ανεπιβεβαίωτες πληροφορίες», οι υπουργοί Οικονομικών της Ευρωζώνης απέστειλαν μήνυμα για το άμεσο κλείσιμο της συμφωνίας, με καταληκτική ημερομηνία μέχρι την ερχόμενη Πέμπτη 4 Ιούνη. Σε αντίθετη περίπτωση, διαμηνύεται πως η Ελλάδα θα... «απολέσει» τη χρηματοδότηση που προβλέπεται από το τρέχον «πρόγραμμα», δηλαδή από το μνημόνιο στη σημερινή του μορφή.
Η εξέλιξη αυτή διευκολύνει και τη συγκυβέρνηση στους όποιους διαχειριστικούς της ελιγμούς. Σε κάθε περίπτωση, οι παραπάνω «προθεσμίες» κινούνται εντός του πλαισίου και του χρονοδιαγράμματος που τέθηκε με τη συμφωνία στο Γιούρογκρουπ της 20ής Φλεβάρη. Να υπενθυμίσουμε ότι στις 6 Ιούνη, θα καταβληθεί η δόση για την εξυπηρέτηση του κρατικού χρέους στην πλευρά του ΔΝΤ, με τις συνολικές αποπληρωμές για το μήνα Ιούνη να φτάνουν σε 1,6 δισ. ευρώ. Πρόκειται για ποσά, που η συγκυβέρνηση έχει δεσμευθεί να αποπληρώνει στο «ακέραιο και εγκαίρως»...
Πληροφορίες ανέφεραν πως υπάρχουν ακόμα αποκλίσεις σε ό,τι αφοράτα δημοσιονομικά, τις συντάξεις, την αγορά εργασίας, τη Δημόσια Διοίκηση και σε σειρά από άλλους τομείς.
Παράλληλα, ο πρωθυπουργός, Αλ. Τσίπρας, την Πέμπτη είχε έκτακτη τηλεδιάσκεψη με την καγκελάριο της Γερμανίας, Α. Μέρκελ, και τον Πρόεδρο της Γαλλίας, Φρ. Ολάντ.
Μεταρρυθμίσεις με αντάλλαγμα τη χρηματοδότηση
Σύμφωνα με τις πληροφορίες, στα εξεταζόμενα σενάρια είναι και αυτό της παράτασης (θα πρόκειται για την τρίτη στη σειρά) του μνημονίου με τη σημερινή του μορφή. Σε κάθε περίπτωση, η διασφάλιση της χρηματοδότησης προς το ελληνικό αστικό κράτος και τους τραπεζικούς ομίλους έχει ως προϋπόθεση την ολοκλήρωση της τρέχουσας αξιολόγησης και της εφαρμογής της πρώτης δέσμης με τα αντιλαϊκά μέτρα.
Στην επόμενη φάση, σε συνδυασμό με τη νέα δανειακή σύμβαση, θα ακολουθήσουν και τα επόμενα μέτρα.
Μάλιστα, όπως αποκάλυψε ο πρόεδρος της Κομισιόν, Ζ. Κ. Γιούνκερ,«υπάρχει πιθανότητα κάποιες από τις μεταρρυθμίσεις να μετατεθούν για το Σεπτέμβριο ή τον Οκτώβριο», αν και ο ίδιος, όπως δήλωσε, δεν τάσσεται υπέρ της τμηματικής εφαρμογής των μέτρων.
Ειδικότερα, ο Ζ. Κ. Γιούνκερ, στο πλαίσιο συνέντευξής του στο ειδησεογραφικό δίκτυο MNI, ανάμεσα σε άλλα, τόνισε τα παρακάτω:
-- Συμφωνώντας με τον υπουργό Οικονομικών των ΗΠΑ, Τζ. Λιου, σημείωσε ότι το ενδεχόμενο εξόδου της Ελλάδας από την Ευρωζώνη ή ενός «ατυχήματος» «θα είχε επιπτώσεις συνολικά στην Ευρωζώνη και μέσω αυτής στην παγκόσμια οικονομία».
-- Η κατάληξη της συμφωνίας, για «προφανείς λόγους, θα πρέπει να επιτευχθεί το αργότερο την πρώτη εβδομάδα του Ιουνίου», δηλαδή ενόψει των αποπληρωμών του χρέους στην πλευρά του ΔΝΤ.
-- Δήλωσε υπέρμαχος «μιας πλήρους συμφωνίας τώρα, η οποία θα περιγράφει και θα εφαρμόζει μέτρα για το αμέσως προσεχές διάστημα». Ταυτόχρονα, επισήμανε ότι η εφαρμογή και της επόμενης δέσμης με τα αντιλαϊκά μέτρα, επίσης «θα πρέπει να αποφασιστεί τώρα, ή τουλάχιστον να περιγραφεί με τη σύμφωνη γνώμη των τριών θεσμών».
Σχετικά με τις διαφορετικές προσεγγίσεις των «θεσμών» (Κομισιόν - ΔΝΤ - ΕΚΤ) τόνισε ότι στο τέλος θα παρουσιαστεί μια «ενιαία συμφωνία και από τους τρεις θεσμούς», προειδοποιώντας ότι «οι Ελληνες δεν πρέπει να παίξουν με τη διάσταση των απόψεων των τριών θεσμών».
Εντείνονται οι αντιλαϊκές διεργασίες
«Η έξοδος της Ελλάδας από το ευρώ αποτελεί μια πιθανότητα»,υπογράμμισε η επικεφαλής του ΔΝΤ, Κρ. Λαγκάρντ, σε δηλώσεις της, από τη Δρέσδη, στη γερμανική εφημερίδα FAZ. Η τέτοια εξέλιξη, σύμφωνα με την ίδια, «δεν θα είναι υγιεινός περίπατος, αλλά δεν θα αποτελέσει και το τέλος του ευρώ», επισημαίνοντας ότι υπάρχει ακόμη πολύς δρόμος στις διαπραγματεύσεις. Παράλληλα, ο εκπρόσωπος του ΔΝΤ, Μπ. Μάρεϊ, ξεκαθάρισε πως το ΔΝΤ επιμένει στις μεταρρυθμίσεις,ιδιαίτερα στο ζήτημα των συντάξεων και στη διαμόρφωση ενός αξιόπιστου πρωτογενούς πλεονάσματος σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα. Οι συγκεκριμένες αναφορές εστιάζουν στα εκκρεμή ζητήματα της αντιλαϊκής διαβούλευσης.
Ο αντιπρόεδρος της Κομισιόν, Β. Ντομπρόβσκις, επανέλαβε ότιαπαιτείται ακόμη πολλή δουλειά να γίνει σε ό,τι αφορά το ελληνικό ζήτημα. Στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκαν οι δηλώσεις εκπροσώπου της Κομισιόν, την Πέμπτη, η οποία διευκρίνιζε πως οι διαπραγματεύσεις σε επίπεδο «Brussels Group» θα συνεχιστούν τις επόμενες μέρες και ακόμη ότι χρειάζεται «περαιτέρω πρόοδος» στις τεχνικές διαβουλεύσεις.
Από την πλευρά του, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Γ. Σακελλαρίδης, σημείωσε πως η συγκυβέρνηση προσέρχεται στις διαπραγματεύσεις «με σκοπό, μέχρι την Κυριακή, να υπάρξει συμφωνία με τους εταίρους». Παράλληλα, επισήμανε ότι «δεν υπάρχει παραμικρός λόγος ανησυχίας σε σχέση με τις τράπεζες» και ότι «το κείμενο της συμφωνίας είναι κοινό μεταξύ κυβέρνησης και θεσμών».
Πεδίο ανταγωνισμών ΗΠΑ - ΕΕ
Νέα τηλεφωνική επικοινωνία είχε αυτή τη βδομάδα ο πρωθυπουργός,Αλ. Τσίπρας, με τον υπουργό Οικονομικών των ΗΠΑ, Τζακ Λιου, ο οποίος υπέδειξε εκ νέου την ανάγκη για το άμεσο κλείσιμο της συμφωνίας. Ο Τζ. Λιου, σε δημόσια ομιλία του τόνισε ότι «είναι λάθος να πιστεύει κανείς ότι ενδεχόμενη αποτυχία της Ελλάδας δεν θα είχε επιπτώσεις στον υπόλοιπο κόσμο», καλώντας τους «θεσμούς» να επιδείξουν «αρκετή ευελιξία».
Παράλληλα, παρεμβαίνοντας προς την ελληνική κυβέρνηση, έκανε καθαρή τη θέση και των ΗΠΑ για κλιμάκωση της αντιλαϊκής πολιτικής:«Εάν οι Ελληνες είναι προετοιμασμένοι να λάβουν τα δύσκολα μέτρα που χρειάζονται, οι Ευρωπαίοι και οι πολιτικοί και οικονομικοί θεσμοί πρέπει να βρουν μια λύση χωρίς να προκληθεί μια άσκοπη κρίση (...) Η Ελλάδα πρέπει να εφαρμόσει δύσκολες πολιτικές οι οποίες θα ήταν δύσκολες για οποιαδήποτε κυβέρνηση», τόνισε χαρακτηριστικά.
Από την πλευρά της ΕΕ, ο αντιπρόεδρος της Κομισιόν, Β. Ντομπρόβσκις, δήλωσε ότι «βρισκόμαστε σε στενή συνεργασία με τα θεσμικά όργανα, το ΔΝΤ και την ΕΚΤ, και οι ΗΠΑ συμβάλλουν μάλλον έμμεσα στη συζήτηση ως σημαντικός μέτοχος του ΔΝΤ».
Είναι φανερό το γεγονός ότι οι «διαφοροποιήσεις» που βλέπει η συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ, ανάμεσα στα ιμπεριαλιστικά κέντρα (Ευρωζώνη - ΔΝΤ), αφορούν στη μεταξύ τους διαπάλη και τους ανταγωνισμούς. Από την άλλη, και τα δύο κέντρα, μαζί και οι κυβερνήσεις τους, συμφωνούν στην ανάγκη των νέων αντιλαϊκών μέτρων.
Βεβαίως, είναι ένα ερώτημα αν σ' αυτούς τους ανταγωνισμούς ή στην πρεμούρα να συζητηθεί π.χ. μέχρι το «G7» το «ελληνικό πρόβλημα» είναι ο ΦΠΑ ή το συνταξιοδοτικό. Φαίνεται πως εδώ οξύνονται διαμάχες για τομείς της οικονομίας τους οποίους εποφθαλμιούν τα μονοπώλια, σε υποδομές ή στους διάφορους τομείς της Ενέργειας. Ρόλο επίσης παίζει και η γεωστρατηγική θέση της Ελλάδας, με δεδομένες τις ενδοϊμπεριαλιστικές αντιθέσεις και τις διαθέσεις των αστών στην Ελλάδα να «παίξουν» μ' αυτές σε όφελός τους, από την Ουκρανία και τα Βαλκάνια μέχρι την Α. Μεσόγειο και τη Βόρεια Αφρική.
Φοροληστεία με το ΦΠΑ
Αποκαλυπτική είναι και η θέση, που ήδη από το 2012 έχει διατυπώσει η πλευρά του ΔΝΤ, σχετικά με την «ουδέτερη δημοσιονομική υποτίμηση», για τη μετατόπιση του «βάρους» από τις ασφαλιστικές εισφορές της εργοδοσίας στην έμμεση φορολογία (ΦΠΑ, ειδικοί φόροι κατανάλωσης), καθώς και στην ακίνητη περιουσία. Δηλαδή, φτηναίνουν το λεγόμενο «κόστος εργασίας», χωρίς όμως να μειώνεται ο μισθός, δηλαδή τα λεφτά που παίρνουν στο χέρι οι εργαζόμενοι, και κάνουν ακριβότερα τα εμπορεύματα μαζικής λαϊκής κατανάλωσης. Χαρακτηριστικά, το ΔΝΤ έχει επισημάνει: «Μια άρτια φορολογική μεταστροφή από την εργασία στην κατανάλωση, θα μπορούσε να μειώσει τις στρεβλώσεις στην αγορά εργασίας με πιο ήπιους τρόπους και να ενισχύσει την οικονομική ανάπτυξη»... Θα την ενισχύσει όμως; Είναι ένα ερώτημα, από τη σκοπιά των καπιταλιστών βεβαίως, που δείχνει την αντίφαση της αστικής πολιτικής, αντίφαση που εδράζεται στις αντιφάσεις της καπιταλιστικής οικονομίας. Ετσι είναι ο καπιταλισμός και έτσι λειτουργεί. Εκτός και αν οι τιμές δεν αυξηθούν ανάλογα με την αύξηση του ΦΠΑ, αλλά λιγότερο, προκειμένου να μη μειωθεί ο τζίρος, πράγμα δύσκολο. Βεβαίως μια χασούρα από την αύξηση του ΦΠΑ μπορεί να αντισταθμίζεται από τη μείωση της εργοδοτικής εισφοράς. Αυτό, όπως φαίνεται, πασχίζει να κάνει η κυβέρνηση. Αλλωστε, το 2013 πράγματι ο τζίρος στα σούπερ μάρκετ ήταν μειωμένος σε σχέση με το 2012, αλλά τα κέρδη ήταν αυξημένα.
Ο πρόεδρος της Κομισιόν φροντίζει για την αύξηση των κρατικών εσόδων
Από την πλευρά του, ο πρόεδρος της Κομισιόν, Ζ. Κ. Γιούνκερ,αποκάλυψε τις προάλλες ότι η διαβούλευση για το νέο καθεστώς ΦΠΑ αφορά στη διασφάλιση πρόσθετων εσόδων, στο 1% του ΑΕΠ ή σε1,8 δισ. ευρώ σε ετήσια βάση. Η συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ, από την πλευρά της, ήδη ανέβασε τον εισπρακτικό στόχο για το ΦΠΑ στο 1 δισ. ευρώ, ενώ παράλληλα ομολογεί πλέον και δημόσια ότι οι μειωμένοι συντελεστές ΦΠΑ που ισχύουν στα νησιά του Αιγαίου θα καταργηθούν. Για λόγους συγκρισιμότητας των μεγεθών να υπενθυμίσουμε ότι ο εισπρακτικός στόχος για το χαράτσι του ΕΝΦΙΑ, το οποίο διατηρείται, φτάνει σε 2,6 δισ. ευρώ σε ετήσια βάση.
Σε κάθε περίπτωση, κριτήριο και της σημερινής συγκυβέρνησης είναι η εξυπηρέτηση των δημοσιονομικών στόχων του κεφαλαίου,στους οποίους εντάσσεται και η απογείωση των αντιλαϊκών φόρων μέσω του ΦΠΑ. Σε αυτό το πλαίσιο, το οποιοδήποτε «εναλλακτικό» σενάριο, η όποια υπό εξέταση «εξαίρεση» από το νέο καθεστώς (όπως για το ψωμί και το γάλα), συνεπάγεται την ακόμη μεγαλύτερη επιβάρυνση άλλων εμπορευμάτων μαζικής λαϊκής κατανάλωσης, όπως στους λογαριασμούς του ηλεκτρικού ρεύματος, του νερού, σε κατηγορίες τροφίμων και άλλων εμπορευμάτων, που αφορούν στις καθημερινές ανάγκες της λαϊκής οικογένειας.
Η όποια εξέλιξη σημαίνει τη διόγκωση της αντιλαϊκής φοροληστείας, μέσω της αύξησης του συντελεστή σε εμπορεύματα και υπηρεσίες, που σήμερα επιβαρύνονται με συντελεστή 13% (τρόφιμα, τιμολόγια ηλεκτρικού ρεύματος, ύδρευσης και φυσικού αερίου, εστιατόρια, καφενεία, εισιτήρια μέσων μαζικής μεταφοράς), τα οποία και καταλαμβάνουν το συντριπτικά μεγαλύτερο μέρος της λαϊκής κατανάλωσης.
Να σημειωθεί ότι η συγκεκριμένη γκάμα των εμπορευμάτων, μέχρι το 2010, ήταν στο 9%. Στο πλαίσιο των μνημονίων και των εφαρμοστικών τους νόμων, μετά από δύο διαδοχικές αυξήσεις, έφτασε στο 13%, παίρνοντας αύξηση κατά 4 ποσοστιαίες μονάδες. Τώρα, η συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ έρχεται όχι μόνο να παγιώσει αυτήν την αύξηση, αλλά να συμβάλει με άλλο τόσο ή και ακόμη περισσότερο...
«Καλά κρατούν» τα χαράτσια στη λαϊκή κατοικία
Για μείωση των «αντικειμενικών τιμών», από το β' εξάμηνο του 2015, στην ακίνητη περιουσία και τη λαϊκή κατοικία κάνει λόγο η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών. Υπόσχονται μάλιστα ότι μέσω των μειωμένων αντικειμενικών τιμών θα επέλθουν «μειώσεις» στα χαράτσια που εφαρμόζονται στη λαϊκή στέγη και τη μικρή περιουσία (ΕΝΦΙΑ κ.ά). Ενα από τα βασικά συστατικά των νέων τιμών ζώνης πουαναμένεται να ανακοινωθούν μέσα στον Ιούνη, θα είναι οι τρέχουσες εμπορικές τιμές που έχει επεξεργαστεί η Τράπεζα της Ελλάδας, με βάση τα στοιχεία που συλλέγει από τις τράπεζες.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες όμως, η μείωση θα αφορά κατά κύριο λόγο στις ακριβές περιοχές, ενώ σε περιοχές με τιμή ζώνης κάτω από τα 600 ή 700 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο δεν πρόκειται να γίνουν μειώσεις. Αντίθετα, δρομολογούνταιανατιμήσεις σε απομακρυσμένες και άλλες περιοχές με χαμηλή αξία, σε μια εξέλιξη που θα συμπαρασύρει προς τα πάνω τόσο τον ΕΝΦΙΑ, όσο και τα άλλα αντιλαϊκά χαράτσια που συνδέονται με τις «αντικειμενικές τιμές» της Εφορίας. Σε αυτό το πλαίσιο, οι ελαφρύνσεις που δρομολογούνται σε όφελος της μεγάλης ακίνητης περιουσίας, θα φορτωθούν εκ νέου στους μικροϊδιοκτήτες και στα φτωχά λαϊκά νοικοκυριά.
Πάλι ο λαός θα πληρώσει..
Σε κάθε περίπτωση, τα χαράτσια πάνω στη λαϊκή κατοικία και τη μικρή περιουσία θα παραμείνουν σε ισχύ και στο ύψος τους, ανεξάρτητα από τις όποιες «εσωτερικές αναπροσαρμογές» και την ονομασία που θα επιλεγεί για το χαράτσι. Σε αυτό το πλαίσιο, η συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ έχει συμφωνήσει για τη διατήρηση του εισπρακτικού στόχου από τον ΕΝΦΙΑ στο ύψος των 2,6 δισ. ευρώ και για το 2015.

Βεβαίως η μείωση στις αντικειμενικές αξίες σημαίνει υποτίμηση, απαξίωση κεφαλαίου. Είναι μια από τις συνέπειες της καπιταλιστικής οικονομικής κρίσης και μάλιστα αναγκαία για την καπιταλιστική ανάκαμψη. Δεν είναι δε τυχαίο ότι οι τραπεζίτες διαμηνύουν πως η δραστική μείωση στις αντικειμενικές τιμές θα τους δημιουργούσε και ένα επιπρόσθετο πρόβλημα. Και αυτό γιατί οι υποθήκες που έχουν εγγράψει για τα στεγαστικά δάνεια, βασίζονται στις πολύ υψηλές αντικειμενικές τιμές της δεκαετίας του 2000, οι οποίες πλέον είναι πολύ υψηλότερες από τις σημερινές εμπορικές τιμές. Σε αυτό το πλαίσιο, η ριζική, προς τα κάτω, αναθεώρησή τους θα μείωνε και την αξία των υποθηκών, εξέλιξη που θα οδηγούσε σε πρόσθετες ανάγκες για την ανακεφαλαιοποίησή τους, άρα για νέες ενισχύσεις, ενδεχομένως μέσω κρατικού χρήματος και άλλων αντιλαϊκών παρεμβάσεων. Σύμφωνα με τις πληροφορίες, η συγκυβέρνηση έχει πάρει υπόψη το αίτημα και «προσαρμόζεται» αναλόγως.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΤΑ ΝΟΜΙΜΑ ΟΡΙΑ ΤΟΥ ΔΙΑΚΕΚΟΜΜΕΝΟΥ ΩΡΑΡΙΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΔΙΑΛΕΙΜΑΤΟΣ ΣΕ ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ

ΕΝΝΟΙΑ ΩΡΑΡΙΟΥ Ωράριο εργασίας είναι το σύνολο των ωρών κατά τις οποίες ο μισθωτός παρέχει την εργασία του στον εργοδότη του, ημερησίως, εβδομαδιαίως, τακτικώς, εκτάκτως, εκ του νόμου ή εκ συμβάσεως. Είδη ωραρίου είναι το ημερήσιο, το εβδομαδιαίο, το τακτικό, το έκτακτο (υπερεργασία-υπερωρία), το νόμιμο, το συμβατικό, το συνεχές, το διακεκομμένο, το ημερήσιο και το νυκτερινό. ΔΙΑΛΕΙΜΜΑ – ΔΙΑΚΟΠΕΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ Ώρες εργασίας θεωρούνται οι πραγματικές και σ' αυτές δεν περιλαμβάνονται οι διακοπές ή τα διαλείμματα.  Εξαίρεση του παραπάνω κανόνα, σε ειδικές περιπτώσεις. π.χ. Οδηγών Τουριστικών Λεωφορείων κ.α (ΥΑ. 51266/1975, ΠΔ. 176/2006, Κανονισμός Ε.Ε. 561/2006) Επίσης, οι εργαζόμενοι στο χώρο της κουζίνας έχουν υποχρεωτικό συνεχές άνευ διακοπής ωράριο (ΥΑ. 20714/1025/1976), ως και οι μερικώς απασχολούμενοι (άρθ. 2 παρ.7 Ν. 3846/2010), με εξαίρεση τους Οδηγούς , Συνοδούς Σχολικών Λεωφορείων και τους Καθηγητές σχολείων. Η εφαρμογή διακεκομμένου ή μη ωραρίου εργασίας,

ΠΟΤΕ ΜΙΑ ΑΠΟΛΥΣΗ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΥ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΘΕΩΡΗΘΕΙ ΑΚΥΡΗ ΚΑΙ ΚΑΤΑΧΡΗΣΤΙΚΗ

1.    ΑΠΑΓΟΡΕΥΣΗ ΑΠΟΛΥΣΗΣ Σε ορισμένες κατηγορίες εργαζομένων απαγορεύεται ρητά η απόλυση. Οι συνηθέστερες  περιπτώσεις παρουσιάζονται στις παρακάτω κατηγορίες: Α. Έγκυος ή μητέρα εργαζόμενη Σύμφωνα με το Ν. 1483/84, απαγορεύεται και είναι απολύτως άκυρη η απόλυση εργαζόμενης, κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης της, εκτός αν υπάρχει σπουδαίος λόγος καθώς και για χρονικό διάστημα 18 μηνών από την ημερομηνία τοκετού. (Άρ. 36 του Ν.3996/2011) Σαν σπουδαίος λόγος δεν μπορεί σε καμιά περίπτωση να θεωρηθεί η ενδεχόμενη μείωση της απόδοσης της εργασίας της εγκύου, που οφείλεται στην εγκυμοσύνη. Σπουδαίος λόγος μπορεί ενδεικτικά να θεωρηθεί η διάλυση ή πτώχευση επιχείρησης, η διάπραξη αξιόποινης πράξης, η δημιουργία καταστάσεων ή επεισοδίων που να καθιστούν αδύνατη τη συνέχιση της σύμβασης εργασίας, η ουσιώδης παράβαση των συμβατικών υποχρεώσεων, η πρόκληση βλάβης από πρόθεση και βαριά αμέλεια, η ίδρυση ανταγωνιστικής επιχείρησης κλπ.  H κρίση πάντως αν ένα περιστατικό αποτελεί σπ

ΠΩΣ ΥΠΟΛΟΓΙΖΕΤΑΙ ΤΟ ΔΩΡΟ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΩΝ ΣΕ ΕΙΔΙΚΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ

Οι γενικότερες διατάξεις για το  δώρο Χριστουγέννων  αναφέρονται στην ΚΥΑ 19040/81. Εκτός όμως των γενικών διατάξεων για την παροχή του δώρου των Χριστουγέννων στους εργαζόμενους, υπάρχουν και άλλες ειδικές περιπτώσεις, στις οποίες το δώρο υπολογίζεται ανάλογα με την ειδικότητα ή τη μορφή απασχόλησης και αμοιβής, των εργαζομένων. Ποιές είναι αυτές; 1. Στις περιπτώσεις όπου οι εργαζόμενοι, απασχολούνται σε περισσότερους από ένα εργοδότες και αμείβονται με ωρομίσθιο, ή μισθό και ποσοστά, ή με ποσοστά, ή κατά μονάδα εργασίας ή με άλλο σύστημα κυμαινόμενων αποδοχών, το δώρο Χριστουγέννων, υπολογίζεται με βάση το μέσο όρο των μηναίων αποδοχών, ή του μέσου ημερομισθίου των αμοιβών, τις οποίες λαμβάνει ο εργαζόμενος στο χρονικό διάστημα από 1 Μαΐου μέχρι 31 Δεκεμβρίου ή μέχρι τη λύση της εργασιακής σχέσης. Για την εξεύρεση του μέσου όρου διαιρούμε τις συνολικές αποδοχές του παραπάνω χρονικού διαστήματος, με τον συνολικό αριθμό των ημερών που εργάσθηκε κατά το διάστημα αυτό 2. Με τον ίδιο